تصاوير منتخب

۰

ام داوود کیست؟

اهل بیت (ع) تاریخی و اجتماعی

ام داوود کیست؟

روز 15 رجب و در خلال اعمال اعتکاف دعایی بنام ام داوود وارد شده است ، اما سئوال اینجاست که ام داوود کیست؟

فاطمه معروف به ام داوود ، مادر داوود پسر زاده امام حسن مجتبی علیه السلام و مادر رضاعی امام صادق علیه السلام است. ام داوود ماجرایش را چنین نقل کرده است : منصور دوانیقی لشکری به مدینه فرستاد و با محمد بن عبدالله بن حسن مثنی جنگید و او و برادرش ابراهیم را کشت.منصور همچنین عبدالله محض ، پدر محمد و ابراهیم را با تعدادی از سادات حسنی دستگیر و اسیر کردند و به بند و زنجیر کشیده بودند و فرزند من داوود هم در میان آنان بود که او را از مدینه به بغداد منتقل نمودندو به سیاه چال انداختند. حادثه دستگیری و زندانی بودن فرزندم که از او اطلاعی نداشتم و گاهی هم خبر مرگ او را به من می دادند برایم بسیار تلخ و دردناک بود و روزگارم با اشک و آه و گریه و ناله می گذشت ، حتی برای رفع مشکل خود و اندوه جانکاهی که با آن دست به گریبان بودم از اشخاص صالح و مومن خواستم برای رفع ناراحتی ام دعا کنند ، اما از دعای آنان هم نتیجه ای نگرفتم . یک روز با خبر شدم امام صادق علیه السلام که با فرزندم داوود از من شیر خورده بود ، بیمار شده است ، به دیدن او شتافتم و از آن حضرت عیادت کردم . هنگامی که می خواستم از حضورش مرخص شوم فرمود: از داوود خبر تازه ای نداری؟ با شنیدن نامداوود داغ من تازه شد و اشکم  سرازیر گردید و با آه درد آلودی ناله سر دادم: مدت زیادی است از او خبر ندارم. فرزندم در عراق زندان است و من از دوری او و سرنوشت نامعلوم او سخت در عذاب و ناراحتی گرفتارم ، از شما که برادر رضاعی او هستی تقاضا می کنم برای نجات و آزادی او دعا کنی. امام صادق علیه السلام با مشاهده وضع نگران کننده من ، فرمود: چرا تاکنون از دعای استفتاح غفلت کرده ای؟ مگر نمی دانی که به وسیله ی این دعا درهای آسمان گشوده می شود و فرشتگان الهی دعا کننده را مژده اجابت می دهند و هیچ حاجتمند و دردمند و دعاکننده ای مأیوس نمی شود و خداوند پاداش خواننده این دعا را بهشت قرار داده؟ با شنیدن چنین مژده ای که با خواندن آن دعا دریافت داشتم، از حضرت سئوال کردم: ای مولای من و ای فرزند خاندان پاک و معصوم ، آن دعا چیست؟ و آداب آن چگونه است؟

امام صادق علیه السلام فرمود: ای مادر داوود ماه محترم رجب نزدیک است و در این ماه دعا مستجاب می گردد، همین که ماه رجب رسید سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم آن را که ایام بیض و شبانه روز نورانی نام دارد روزه بگیر. نزدیک ظهر روز پانزدهم غسل کن و هشت رکعت نماز با رکوع و سجود دقیق و حساب شده انجام بده .آنگاه حضرت دستور کامل اعمال و آداب آن دعای مخصوص را به من تعلیم داد.

ماه رجب فرا رسید و اعمالی که امام صادق علیه السلام گفته بود را انجام دادم و پسرم داوود آزاد شد، داوود را نزد امام صادق علیه السلام بردم و آن حضرت به فرزندم گفت : علت آزادی تو از زندان این بود که منصور دوانیقی ، علی علیه السلام را در خواب دیده بود و حضرت علی علیه السلام به منصور فرموده بود اگر فرزند مرا آزاد نکنی تو را در آتش خواهم انداخت ، منصور هم در حال که لهیب آتش را نزد خود مشاهده می کرد ناچار به آزادی تو اقدام کرد.

ام داوود می گوید: از امام صادق علیه السلام سئوال کردم : ای مولای من آیا این دعا را در غیر ماه رجب هم می توان خواند؟ آن حضرت فرمود: اگر روز عرفه با جمعه هماهنگ شود این دعا را می توان خواند و هر کس هم به این اقدام کند پس از پایان ، خداوند او را مشمول غفران و آمرزش خود قرار می دهد.

منبع:زندگانی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام( ترجمه بحار الأنوار) ص 266





نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تا 1439...

جستجو

بایگانی

پربازديدها

آخرين نظرات

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی