تصاوير منتخب

۲

انحرافات و خرافات در عزاداری امام حسین (ع)

محرم و عاشورا

انحرافات و خرافات در عزاداری امام حسین (ع)

سوره مبارکه الأحزاب آیه ۷۰
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا﴿۷۰﴾
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید...

خوانندگان گرامی لطفاً توجه نمایید که هدف از نوشتن این مطلب فقط روشنگری و زدوده شدن انحرافات از مراسمات اهل بیت (ع) است تا که انشاءالله شاهد مراسماتی در شان آن بزرگواران باشیم و هدف ما تضعیف مراسمات عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) نیست. باشد که خداوند ما را به راه راست هدایت نمایید.

حادثه ی عاشورا ، عظیم ترین حادثه ی رخ داده در تاریخ است که در صورت انتقال درست مفاهیم آن ، می تواند تاثیرات بسیار مهمی را در تمام اکناف عالم داشته باشد. امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار نهضت عاشورا وظیفه ی رساندن این پیام مهم را به جهان بر عهده دارد ، اما مسائلی موهن و انحرافاتی گمراه کننده با مراسم عزاداری امام حسین (ع) مخلوط شده که می تواند نتایجی معکوس به دنبال داشته باشد.

قمه زنی ؛ انحرافی ترسناک!!!

از آسیب های بسیار جدی که در برخی هیئت های مذهبی دیده می شود مسئله ی قمه زنی ، تیغ زنی ، قفل زنی و نظایر آن است. مراجع بزرگوار شیعه قالباً با تحریم قمه زنی تکلیف این قضییه را بطور کامل مشخص نموده اند.


نظر امام خامنه ای را درباره قمه زنی


کلیپ سخنان آیت الله مکارم شیرازی درباره قمه زنی


رهبر انقلاب در همین رابطه فرمودند: « قمه زدن هم از آن دسته کارهای خلاف است ، این یک کار غلطی است که عده ای قمه ها را بگیرند و بر سر خود بزنند و خون بریزند . کجای این کار ، حرکت عزاداری است !؟ این جعلی است ؛ اینها چیزهایی است که از دین نیست.»1

و در پاسخ به نامه ای فرمودند: « امروز این ضرر قمه زدن بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زنی علنی و همراه با تظاهر حرام و ممنوع است.»2

در اسلام نیز لطمه زدن و آسیب رساندن به بدن مطلقاً ممنون و حرام میباشد و این مسئله ی قمه زنی هم هیچ سابقه ی روایی و تاریخی ندارد. عده ای اما با مطرح کردن توهمی این کار را برای خود مشروع نموده اند. برخی ها با بیان اینکه حضرت زینب سلام الله علیها بعد از مشاهده سر مبارک سید الشداء علیه السلام  از شدت تأثر سر خودشان را به چوبه ی محمل کوبید و خون از زیر مقنه اش جاری شد، دلیل قمه زنی خود را همین عمل حضرت زینب کبری (س) می دانند. گرچه بیان چنین مطلبی از پایه و اساس غلط میباشد.

ذکر چنین مطلبی دور از شان و منزلت حضرت زینب سلام الله علیها میباشد ، چه کسی می تواند باور کند که گوینده جمله ی « اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان. خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!! » چنین کاری را انجام داده باشد؟

اصل سوار شدن اسرای کربلا بر کجاوه نیز از اساس غلط میباشد. چنین مطلبی در کتاب نور العین ذکر شده است که نویسنده این کتاب تاکنون مشخص نشده است و از همین منبع در کتابهای دیگر مانند بحارالانوار نقل شده است. کجاوه وسیله ی احترام است چطور می توان باور نمود که لشکری که پس از شهادت امام حسین (ع) مانند حیوانات به خیام زنان و کودکان حمله نموده و آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده ، حالا در موقع اسارت به آنها احترام نموده است؟ اسرای کربلا پس از اسارت سوار شتران بی جهاز شده و به سمت کوفه منتقل شدند که این رفتار سربازان ابن زیاد مورد اعتراض حضرت سجاد (ع) نیز قرار گرفت.

مورد دیگر اینکه پس از شهادت امام حسین (ع) ، عمر سعد سر مطهر امام (ع) را بی درنگ به وسیله ی خولی بن یزید اصبحی و حمید بن مسلم ازدی نزد عبیدالله بن زیاد ملعون فرستاد ، اما اسراء روز یازدهم از دشت کربلا به سوی کوفه حرکت داده شدند ، پس چگونه ممکن است سر مطهر همراه کاروان باشد.

نکته ی تاسف برانگیز درباره این مسئله اینست که برای همچین محملات و توهمات کتابهایی در عصر معاصر نیز نوشته شده و تاسف بار تر اینکه در رسانه ملی نیز پخش و تبلیغ شده است.

در همین زمینه اما مطالب دیگری وجود دارد که خودتان می توانید با مراجعه به منابع موثق آن را مطالعه نمایید.


حمل علم

حمل علم نیز جز آن دسته کارهای بیهوده و بی فایده در مراسمات عزاداری است. حمل این علمها هیچ ریشه ای در فرهنگ و مکتب عاشورا ندارد. نمادهای خورشید ، تبرزین ، کبوتر شیر و ... بر روی علم چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

آن علم و لوایی که حضرت اباالفضل العباس علیه السلام با خود حمل می کرد ، علم توحید و لااله الا الله بود ، اما این نمادها و علمها عین شرک و بت پرستی است ، این علمهایی که ساخته ی دست خودمان و از آهن آلات درست شده هیچ قداستی ندارد که عده ای می روند و آن را تبرک می کنند . علمهایی که بلند کردن برخی از آنها ضررهای جبران ناپذیر جسمی را نیز به دنبال دارد. حضرت امام خامنه ای (مد ظله) در نکوهش چنین اموری فرمودند: «بعضی از نمایشهای غلط ، مسخره بازی ، سرگرمی ، لهو و لعب به نام عاشورا و مصیبت ، عزاداری نیست.بعضی از این چشم و هم چشمی های غلط ؛ فلان دسته علامتش سیزده تیغ دارد، این دسته ی دیگر علامتش باید پانزده تیغ داشته باشد، بعد از آن دیگری می آید می گذارد روی دست این ، علامتش میشود هفده تیغ، همین طور تا برو بیست و چند تیغ ! خدا می داند چه کسی می خواهد این علامتها را بر دارد؟ واقعاً یک کار جاهلانه است.»3

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز فرمودند:«در دسته روی ها ، علم سنگین و بی خاصیت بر روی دوش کشیده می شود ، این کار نه خردمندانه است و نه در قرآن و روایات به آن توصیه شده است ... و از آهن سنگین و سرد ، کاری بر نمی آید.»4

البته این نکته حائز اهمیت است که در مسئله حمل علم بین علم سنگین و سبک تفاوتی وجود ندارد. ممکن است که چوبی تهییه و دستی آهنی به آن متصل و مقداری پارچه نیز به بسته شود ، این کار نیز غلط است . بهتر است بجای این کارها از پرچم های توحیدی با شعارهای توحیدی و استکبار ستیز استفاده شود.


زبان حال و روضه های ساختگی

بخش مهم عزاداری سیدالشداء علیه السلام ، روضه خوانی و مداحی در رثای عزای امام حسین (ع) است.به غیر اشعار نا متعارف و لغو و شنیعی که برخی از مداحان بکار میبرند ، مداحان دیگری حتی برخی مداحان مشهور و ولایی ، با خواندن روضه هایی ساختگی و خلاف شان اهل بیت (ع) ، تصوراتی غیر واقع از ایشان در ذهنها به وجود می آورند.

روضه ی دامادی حضرت قاسم (ع) ، روضه شکستن سر حضرت زینب (ع) ، روضه ی التماس امام حسین (ع) به لشکر عمر سعد برای گرفتن آب برای حضرت علی اصغر (ع) و ... از دسته ی این روضه های ساختگی میباشد.

خواندن اشعار و روضه هایی به عنوان زبان حال ، که بیشتر به زبان حال خودشان ، زنانشان ، و فرزندانشان شباهت دارد و نسبت دادن آنها به اهل بیت (ع) و یاران آنها حرام و ممنوع میباشد. این هم نوعی نسبت دروغ میباشد که شان اهل بیت (ع) به اندازه ی آب و شیر و امثالهم پایین می آورند. حضرت آیت اللهی در مجلس عزاداری امام حسین (ع) همین امسال می فرمود که: « ماه رمضان به بنده می گویند ، فلانی برای ما روضه بخوان اما بنده سعی میکنم چنین کاری نکنم ، چون میترسم چیزی که می خوانم درست نباشد و نسبت دروغ به اهل بیت (ع) داده باشم و روزه ام باطل شود.» 5

حرفی که روزه را باطل می کند ، قطعاً حرام است ، پس فرقی بین ماه رمضان و ماه دیگر وجود ندارد.

علمای بزرگ به ما فهمانده اند که گریه برای امام حسین (ع) ، گریه سیاسی است ، نه گریه ی احساسی برای کشته شدن . و ما باید به این درک برسیم که اگر چیزی نقل میکنیم از اهل بیت (ع) و یا هر کس دیگر جمله ی خودشان باشد ، نه کس دیگر.

لخت شدن و بالا پایین پریدن

یکی دیگر از مسائل انحرافی و خرافی در هیئت های عزاداری لخت شدن جمعیت برای سینه زدن و بالا و پایین پریدن های نا متعارف است . نوجوانی که وارد هیئت عزاداری می شود با دیدن بالا و پایین پریدن میاندار ، فکر میکند این کار جزئی از دین و از آیین عزاداری است و تمام سعی خودش را میکند تا بتواند مانند فلان میاندار بالا و پایین بپرد و اگر هم خودش نخواهد همچین کاری را انجام بدهد با ترغیب مداح یا میاندار ، اقدام به این عمل می نمایید.


1- بیانات رهبری - 1373/3/17

2- استفتاء

3- بیانات در خطبه های نماز جمعه 1363/7/20

4-شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ؛ ص 255

5- نقل به مضمون از حضرت آیت الله خزائلی


نظرات (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تا 1439...

جستجو

بایگانی

پربازديدها

آخرين نظرات

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی